Officeguru blog - Take control of your habits and become a better Office Manager

Tag magten over dine vaner og bliv en bedre Office Manager

Når man arbejder som Office Mannager, er der mange opgaver at holde styr på. Der skal være orden på kontoret, frokosten skal være bestilt, der skal være sæbe ved vasken og sprit ved døren. Det kræver et godt overblik.

 

Hverdagen efter Covid-19 ser noget anderledes ud. Det kan være stressende og udmattende, fordi ens rutiner ikke er de samme. I en så omskiftelig tid, er det svært at fastlægge rutiner både for dig selv og dine kolleger. Men hvis man lærer at tage magten over sine vaner, kan man genfinde en hverdag baseret på rutiner og struktur.

 

Når man navigerer rundt på kontoret, skal man ikke tænke over, hvor alting befinder sig. Det har man nemlig lært. Man tænker nok heller ikke meget over, hvad man gør, når man møder ind på kontoret eller starter dagen derhjemme. Man har formegentlig en fast rutine, sammensat af nogle bestemte vaner. Det kunne være at hente dagens første kop kaffe eller svare på e-mails.

 

Hjernen kører på autopilot

Vores hjerner er så smarte, at de kan gøre det meste på autopilot. En del af vores overlevelsesinstinkt er nemlig at spare på energien. Energibesparelsen kommer blandt andet, når vores underbevidsthed tillærer sig nogle vaner, så vi ikke skal bruge tankekraft på gentagne handlinger. Så slipper man for at tænke over, hvor kaffekopperne står, hvor D-tasten på tastaturet er, og hvordan man tager en tår vand uden at spilde.

 

Den dovne hjerne

Hjernen er smart, men den er altså også lidt doven. Op til 90% af de handlinger, man foretager sig, foregår nemlig på autopilot. Det betyder også, at hjernen bliver træt, når man pludselig vil ændre sine vaner. Så hvis man vil i gang med at stå op en time tidligere, løbe 5 km eller spise sundere, vil ens hjerne bare gerne holde fast i de gamle kendte mønstre.

 

Kan man opbygge nye vaner?

Som sagt er din hjerne mest indstillet på bare at fortsætte, som den plejer. Så at opbygge nye vaner kræver tålmodighed og flid. Det kan dog være nødvendigt efter halvandet år med Covid-19.

 

Covid-19 har medført en række restriktioner på de fleste arbejdspladser, som er nødvendige at overholde. Selvom de fleste har vænnet sig til at spritte hænder af, så kan man hurtigt falde tilbage til tiden før Covid-19. Som Office Mannager er det derfor nødvendigt at være opmærksom på, hvordan man opretholder og skaber nye vaner. Og svaret er simpelt, man skal gentage det, og italesætte det.

 

Du kan nemt tage magten over dine vaner og få nye faste rutiner i hverdagen. På den måde vil du nemmere flyde igennem opgaver, du gentager fra dag til dag, og på den måde have overskud til det, der kræver lidt ekstra tankekraft.

 

Kilder:

https://www.lisbethfruensgaard.dk/derfor-er-det-sa-svaert-at-aendre-vaner/

https://samvirke.dk/artikler/droemmer-du-om-nye-vaner

http://www.onmind.dk/nyheder/2015/8/15/ny-viden-om-hjernen-og-vores-vaner