Sidder du lige nu og bakser med budgetter og planer for det nye år? Så har du sikkert allerede groet et par grå hår ved tanken om, hvor man eventuelt vil kunne gøre nogle besparelser. Og det kan være svært at gennemskue og endnu mere at planlægge efter. For hvad kan vi undvære eller skrue ned for? Og hvad med alle de uforudsete udgifter? Effektivitet er nøgleordet. I stedet for at stille spørgsmålet om, hvor I kan spare, skal du vende det om og spørge, hvor kan I effektivisere?
Slip så det viskestykke!
De fleste kender til det med lige at tømme opvaskemaskinen eller fylde friske bønner på kontorets kaffemaskine. Det falder os naturligt at give en hånd med, men undersøgelser viser, at medarbejdere bruger for meget tid på “kontorpligter”.
Har du tænkt over, om det ofte er én på kontoret, der skifter sæbebeholdere på toiletterne og svinger karkluden efter frokost? Hvis det er tilfældet, så er det faktisk en god idé at bede medarbejderne fokusere på deres job i stedet. Selvom det er venligt ment, går det ud over virksomhedens samlede effektivitet, når de gør ting, de ikke er ansat til.
På samme måde er det vigtigt at kigge dine egne opgaver efter i sømmene. Det viser sig nemlig, at hele 30% af en office managers tid bliver brugt på huslige og praktiske opgaver som indkøb og oprydning. Overvej derfor, om det kan betale sig for jer, at ansætte deltidshjælp. En receptionist vil kunne tage sig af de mere lavpraktiske opgaver, så din tid bliver frigivet til projekter med højere værdi.
Årlig vedligeholdelse - kan vi ikke bare strege den?
Skatter, forsikringer, reparationer og rengøring er de store byggeklodser i et gennemsnitligt kontorbudget. Men hvad med årlig vedligeholdelse? Mange springer det punkt over, fordi det er ukonkret og nemmere at holde ude af budgettet. Det er en fejl. For der kan faktisk vindes på den lange bane, hvis man tænker punktet ind allerede i begyndelsen af året. Og hvorfor så det? Fordi omkostningerne ved generel vedligeholdelse ofte bliver undervurderet. Lad os sige, jeres gulv i flere år har sukket efter en lakering. Hvis du inkluderer punktet i budgettet, har du tid til at indhente tilbud og slippe for at vælge det første og det bedste, når I pludselig skal holde en stor reception, og ikke kan udskyde lakeringen længere.
Et godt råd er at gennemgå jeres vedligeholdelsesplaner for VVS, el og sæsonbetonede tjenester for at få set på de muligheder, der kan være for at kontakte leverandører i rigtig god tid og spare penge ved at bestille services på forhånd. Vi siger det bare. Hastværk er lastværk, og mange af opgaverne kan du planlægge og være på forkant med.
Ready, set, go shopping
Der er penge at spare, hvis man ikke køber ind på autopilot, fordi det skal gå stærkt. Det er de samme ting, der går igen på indkøbslisten uge efter uge, år efter år: Snacks, kaffefiltre, sæbe, køkkenrulle og luftfriskere til toilettet for bare at nævne en håndfuld. Derfor kan du lige så godt gå mere strategisk til værks:
· Vær ude i god tid og kig efter tilbud. Skal du bruge kaffefiltre, så køb ikke én men ti pakker, når du finder dem til en god pris.
· Tag få men store shoppingture, hvor du køber ind til skabene (når du har fundet varerne på tilbud selvfølgelig). Så slipper du for at sjatkøbe og sparer tid hver eneste uge.
· Vær ikke for loyal ved de steder, du plejer at handle. Tag derhen, hvor de har det bedste tilbud.
· Vær ikke kræsen, når det kommer til noget som snacks. Selvom der bliver efterspurgt et særligt mærke på peanuts, så kan de ikke smage det alligevel, hvis du hælder dem op i en skål. Mange discount-supermarkeder har billigere ting på hylderne, som er mindst ligeså gode.
Ønsker du en gennemgang af jeres ejendom af nogle, der ved, hvad der skal til, for at det hele spiller hver dag, så lad os komme forbi og tage et kig på det. Vi kender også nogle dygtige folk, der elsker at give en hånd med, hvis det er hjælp til det praktiske, I har brug for. For eksempel kan I få en sød piccoline, der kommer i det antal timer, I har behov for.