Bruger du stadig e-mail til at styre kontorets gang? Så må du være et meget tålmodigt menneske. Vidste du, at man forventer svar på en e-mail inden for en uge? SMS inden for en time og chatbot inden 2 minutter? De statistikker kan få en enhver til at genoverveje måden, man kommunikerer med resten af arbejdspladsen og sine leverandører.
Digital værktøjer, der er et must-have på arbejdspladsen
Vi lever i en tid, hvor der efterhånden findes digitale værktøjer til alt. Og det er vigtigere end nogensinde før at sørge for at få automatiseret og digitaliseret arbejdspladsen. I vores rapport om Hjemmearbejdes påvirkning af kontoret talte vi med Susie Sandberg, Head of People & Work Experience hos Eloomi. Susie kommer i rapporten ind på, at Eloomis høje modenhed på digitalisering gjorde det “nemt” for dem at blive en remote / hybrid arbejdsplads da pandemien tvang os alle til hjemmearbejde.
"Nu hjælper Eloomi jo andre virksomheder med at blive digitale qua vores platform, og vi kan i hvert fald se, at virksomheder, der først skal til at digitalisere sig nu ikke kører lige så smurt. Vi har også en masse kunder i USA, og der kan vi fornemme at det stadig er kutymen at tage fysisk ud til sine kunder. Det har vi aldrig gjort, da alt vores arbejde foregår online, og der er det da klart, man kan se, hvilke virksomheder der lige pludselig står stærkere end andre, når en epidemi rammer, og alting bliver nødt til at foregå online."
Det er med andre ord vigtigt at få nogle digitale værktøjer, der gør, at dine medarbejdere har fleksibiliteten til at arbejde alle steder fra. Det kan derfor være en god ide at afsøge markedet for digitale værktøjer, som er must-haves for den hybride arbejdsplads. Det vil uden tvivl hjælpe til med at fastholde dine nuværende medarbejdere, men også at rekruttere nye, hvilket Henrik Holt Larsen, der er professor emeritus i human ressource management ved CBS, også påpeger i vores rapport "Opskriften på den hybride arbejdsplads".
Tjeklisten til den hybride arbejdsplads, hvor man ikke kan vente 7 dage på en email
✅ Chat platform med mulighed for inklusion af eksterne partnere
Uha der er mange at være imellem, men hos Officeguru sværger vi til Slack. Her elsker vi at vi kan have “kanaler” med vores eksterne samarbejdspartnere. Det giver en fælles, hurtig dialog.
✅ Office Management Platform med en fælles indbakke
En office management platform som Officeguru giver dig en fælles indbakke til at I på kontoret kan kommunikere med samtlige at kontorets leverandører. Det er fx. også her medarbejderne melder om de kommer på kontoret og skal have frokost eller ej - og derefter sørger for at informere frokost leverandøren, hvor mange kuverter i skal have i løbet af ugen, samt klarer faktureringen.
✅ Kreative møder online
Vi har selv kigget meget på danske butter.us. Butter erstatter Teams eller Google Meet til samtlige møder hvor der skal samarbejdes. Her har I virtuelle whiteboards, afstemninger, post-its og kan holde små gruppemøder i fælles møder, hvilket er genialt til større workshop sessioner!
✅ Styr på ansvar og deadlines
Alle virksomheder bør have et opgaver/projektstyringsredskab til at holder styr på ejerskab, forventninger og deadlines. Hos os er det Notion, men vi elsker også Jira (og confluence) og Monday.com.