Virksomheder verden over stræber efter at optimere deres praksis inden for ESG-parametrene. Vi har haft en inspirerende samtale med Ema Grcic og Monika Abrahamsen, HR- og marketingansvarlig samt assistent hos JGH Group, omkring særligt det sociale aspekt.
JGH Group, etableret i 1959, har specialiseret sig i at skabe bæredygtige partnerskaber og fremme harmonisk handel. Virksomheden leverer skræddersyede varer og tjenester til nogle af verdens mest afsidesliggende områder og har stor erfaring med projekter i Afrika og Mellemøsten. JGH Group er særligt stolt af deres SOLAR-team, som har installeret over 20 MW solcellekapacitet og mere end 40 MWh batterikapacitet på tværs af fire kontinenter, hvilket understreger deres omfattende ekspertise inden for diverse solcelleinstallationer.
Sociale initiativer og diversitet i virksomhedens DNA
Hos JGH er diversitet ikke blot en politik, men en integreret del af virksomhedens kultur og sociale sammenhold. Med medarbejdere fra 19 forskellige nationaliteter søger JGH at fremme en atmosfære af inklusion og respekt.
Da en stor del af medarbejderne hos JGH Group ikke er opvokset i Danmark, ønsker virksomheden at skabe grobund for gode relationer. Dette kommer blandt andet til udtryk i virksomhedens månedlige kulturelle fredagsbarer, hvor medarbejdere fra forskellige baggrunde præsenterer deres kulturer. Helt praktisk foregår det ved, at en til tre medarbejdere får ansvaret for fredagsbaren og skal tage udgangspunkt i deres kulturelle rødder ved at medbringe bl.a. egnsretter, lokal alkohol, spil og sange.
Denne praksis fremmer ikke bare forståelse og respekt på tværs af kulturer, men styrker også medarbejdernes sociale bånd, samtidig med at dem, der kommer langvejs fra, kan føle sig hjemme og værdsatte. Ema påpeger, at de i høj grad søger at styrke fællesskabet gennem deres sociale aktiviteter, såsom fælles restaurantbesøg: “Vi forsøger virkelig at skabe et rigtig godt stærkt sammenhold, også uden for arbejdspladsen”.
Struktureret tilgang til ESG
Desuden afholder HR obligatoriske halvårlige kaffemøder med både medarbejdere og ledelse for at sikre, at alle har det godt, og for at fremme en kultur af åbenhed og dialog. Dette skaber en atmosfære, hvor alle føler sig trygge og værdsatte, hvilket også afspejles i deres arbejde og interaktion med hinanden.
Hos JGH styrker de blandt andet også deres ESG-profil gennem deres ISO-certificering, der klart understreger en struktureret og ansvarlig tilgang til miljømæssige og sociale spørgsmål. Nogle af JGH’s operationer, såsom kvalitetstjek af solcelleanlæg i Afrika, kræver stadig flyrejser. Dog kompenserer de for deres CO2-udledning ved at plante træer for hver flyrejse, og her viser virksomheden, hvordan de balancerer nødvendig operationel aktivitet og miljøansvarlighed.
JGH Group udviser i den grad en integreret og proaktiv tilgang til det sociale aspekt af ESG, der blandt andet indebærer diversitet og inklusion blandt medarbejderne, hvilket er med til at understøtte et fremragende og solidt arbejdsmiljø.
Hvad kan vi lære af JGH?
Ingen tvivl om, at JGH Group er længere fremme end gennemsnittet på ESG-fronten. Vi, Officeguru, er meget glade for at samarbejde med en så ambitiøs virksomhed, der også kan lære os om, hvordan man kan strukturere ESG. Mange virksomheder vi har talt med blandt vores 500 kunder, har efterhånden sat E’et (miljødelen) i ESG i system, dog ikke alle med en ISO-certificering som JGH. Det er dog de færreste, der ligesom JGH har taget så strukturelt stilling til den sociale del i ESG. Det vidner om en meget moden og professionel kultur, der tager hånd om både virksomhedens performance og medarbejdernes velbefindende.