Frokostpausen på arbejdspladsen er ikke blot et tidspunkt til at stille sulten. Det er et øjeblik, hvor kolleger samles, ideer udveksles, og båndene mellem medarbejderne styrkes. Hos Hans Just, en anerkendt vin- og spiritusdistributør med en historie på over 156 år, har frokosttid altid haft en særlig betydning - derfor er vi utroligt stolte af at levere Hans Justs frokostordning. I dette blogindlæg deler Mira Wassini Hulstrøm, Office Manager hos Hans Just, hvordan de med succes implementerede en mere bæredygtig frokostordning ved at omfavne fleksibilitet og innovation.
Samlingspunktet og en del af kulturen
Hos Hans Just prioriteres frokosten højt, og medarbejderne spiser alle sammen, hvilket skaber et fællesskab og mulighed for at slappe af og genoplade midt på dagen. Som en del af Miras faste rutine opsøger hun feedback fra sine kolleger, fx ved at spise frokost med forskellige kolleger hver dag.
Efter flere års godt samarbejde med deres eksisterende Frokostordning, ønskede Miras kollegaer at prøve noget nye . De var ikke utilfredse med deres daværende løsning, men klar på at blive udfordret lidt, og det var her, Officeguru kom ind i billedet. Betydningen af frokosten for Hans Just illustreres meget godt af den kommentar, Mira fik fra hendes kollega, der havde Miras stilling før hende:
”Det er jo mange mennesker, man skal gøre tilfredse, som næsten er en fuldstændig umulig opgave”
Gennem markedspladsen fik Mira tre tilbud, og processen førte til, at Mira skiftede til at få leveret frokostordning gennem Officeguru-platformen.
"Jeg synes jo det fedeste, Officeguru solgte, var den der app. Altså, det var virkelig så jeg tænkte, det der, det kan bare noget."
Udover medarbejderappen giver platformen også en fleksibilitet, der gør det muligt for hende at vælge og skifte frokostleverandør efter behov, hvilket viste sig at være en uvurderlig mulighed.
Den første leverandør på Officeguru
Efter to uger med frokost fra et af køkkenerne på Officeguru-platformen viste køkkenet sig ikke at være det helt rigtige match. Maden faldt ikke i kollegaernes smag, og køkkenet havde ikke mulighed for at tilpasse sig. Heldigvis gjorde platformens fleksibilitet det let for dem at skifte til en anden leverandør, hvilket var en positiv oplevelse for dem.
Mira talte med hendes Customer Success-ansvarlige hos Officeguru, der guidede hende til en frokostleverandør på platformen, der bedre passede til Hans Justs behov. Denne proces hjalp dem med at finde den perfekte frokostløsning, som de nu er super glade for. Både fordi det er lækker mad ved frokosttid, men også fordi køkkenet er super responsivt og evner selv de mindste justeringer.
Mira påpegede vigtigheden af god kommunikation med leverandørerne. Hun bruger derudover ofte Officeguru-platformens rating-funktion til at udtrykke sin tilfredshed og forventer også, at leverandørerne følger op og leverer det, de har lovet.
Nemmere administration og medarbejderansvar for miljøet
Mira fremhævede også Officeguru-appen, der giver medarbejderne mulighed for at tilmelde og afmelde frokost samt angive deres præferencer, såsom vegetarisk, pescetar eller uden svinekød. Tidligere stod Mira for at tilmelde og afmelde kollegernes frokost, hvilket var en administrativ byrde, der tog tid væk fra vigtigere opgaver på kontoret.
"Altså, jeg slipper for rigtig meget administration, rigtig meget tid, som jeg brugte på at sende e-mails og det ene og det andet."
Hun påpeger, hvordan medarbejderappen har givet hende mulighed for at lægge ansvaret over på hendes kollegaer, hvilket også spiller godt ind i virksomhedens fokus på at tage ansvar for miljøet. Det gør nemlig kollegerne ansvarlige for at undgå madspild.
Hans Just er engageret i ESG (Environmental, Social, and Governance) og har taget en hel del skridt for at reducere madspild og fremme bæredygtige praksisser, lige fra lyskilder til rengøring. På frokostbordet har det også været vigtigt at have et vegetarisk alternativ, der ikke blot er en kedelig version af kødretten, men faktisk er en lækker ret i sig selv. Således har medarbejderne lyst til at vælge flere vegetardage i deres app og mindske CO2-aftrykket.
"Det smager sindssygt godt. Der er meget smag i det, og man behøver slet ikke kød... Der er flere, som er hoppet med på vognen, også de ældre herrer - der ellers godt kan lide en god bøf."
Konklusion: Fleksibilitet og medarbejderansvar er nøglen
Hans Justs rejse mod en mere bæredygtig og fleksibel frokostordning har været en succes, takket være Miras beslutsomhed og Officeguru-platformens støtte. Gennem fleksibilitet, innovation og god kommunikation har de skabt en frokostoplevelse, der ikke kun tilfredsstiller smagsløgene, men også støtter virksomhedens engagement i bæredygtighed.
Det er et inspirerende eksempel på, hvordan virksomheder kan tilpasse sig og forbedre medarbejdernes trivsel og miljøet samtidig.